יום שלישי, 8 בספטמבר 2015

שימושיי מכשיר הרנטגן ע"י וטרינר מקצועי

מכונת הרנטגן מהווה ציוד בסיסי שצריך להימצא במרפאתו של כל וטרינר שמכבד את עצמו. המכשיר עוזר לווטרינר לאבחן בעיות רפואיות רבות בשגרה ובחירום ולקבל החלטה מושכלת לגבי הטיפול הטוב והמתאים ביותר עבור חיית המחמד שלכם. להלן כל המידע בנושא זה.

צילום הרנטגן
טכנולוגיית הרנטגן פותחה אי שם בשנת 1895 ומאז ועד היום היא משמשת בעיקר לצרכי אבחון רפואיים. קרינת הרנטגן שנפלטת מהמכשיר הינה בעלת אורך גל קצר המאופיין בחדירות גבוהה כלפי חומרים רכים (כגון איברי גוף פנימיים) וחדירות נמוכה דרך חומרים עבים או צפופים יותר (כגון עצמות). לאחר מעבר האור מהמכשיר דרך הגוף והאיבר של החיה הנבדקת, הקרן ממשיכה אל עבר סרט צילום ועוברת פיתוח. המראה המתקבל מדגיש את האיברים הצפופים כאשר האיברים הרכים נראים כצלליות. וטרינר מקצועי יכול "לשחק" עם זמן החשיפה, המתח והזרם על מנת לשלוט בעוצמת ההשחרה של אלמנטים מסוימים. הווטרינר עשוי להחזיק בקליניקה מכשיר רנטגן עם פיתוח רגיל או לחלופין, רנטגן דיגיטלי שנותן את התמונה הרצויה במינימום זמן ובאיכות גבוהה יותר.

שימושי הרנטגן בקליניקה הווטרינרית
כאמור, מוטב לו כל וטרינר יחזיק את מכשיר הרנטגן כחלק בלתי נפרד ממגוון מכשירי ההדמיה שלו. מכשיר הרנטגן הינו כלי יעיל ביותר לביצוע אבחון ומשמש בין היתר לאבחון שברים וזיהוי ממאירויות בעצמות, בעיות בלב, גידולים של בית החזה או אבחון כניסת עצם זר לדרכי הנשימה, אבנים בכיס המרה או דרכי השתן, איתור חבלות ודימומים (לאחר תאונות למשל) ועוד. בנוסף, צילום הרנטגן הינו האמצעי הטוב ביותר לזיהוי בעיות בשיניים. יש לציין כי ישנם מכשירי רנטגן מסוגים שונים ואיכויות משתנות כאשר ניתן להפריד בין מכשירים קבועים למכשירים ניידים, שמאפשרים גמישות בהצבת בעל החיים לצילום.

דגשים מיוחדים לגבי התהליך
צילום הרנטגן מתבצע לאורך שנייה אחת בדיוק כאשר ישנה חשיבות גדולה להיעדר תזוזה מצד בעל החיים הנבדק. ובדיוק כמו ילדים קטנים, קשה מאוד לגרום לבעל חיים ששרוי בסטרס שלא לנוע במהלך הבדיקה. רק וטרינר סימפטי ובעל גישה טובה ובריאה לבעלי חיים יוכל לעזור בהרגעת החיה ולתת את ההנחיות הטובות ביותר לבעלים כיצד להתנהג ולנהוג בבעל החיים טרם ובזמן הבדיקה. במקרה הצורך מבוצע טשטוש קל על מנת למנוע התנגדויות שאינן פוסקות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה