יום שני, 24 באוגוסט 2015

וטרינר - בדיקות דופלר ואק"ג

מערכת הדם אצל בעלי החיים משמשת לאותם התפקידים כמו אצל בני האדם, ולכן לא מפתיע כי חיות המחמד שלנו סובלות מאותן הבעיות הרפואיות הקשורות למערכת זו בדומה לנו. וטרינר מקצועי מחזיק בקליניקה שני אמצעים מרכזיים המשמשים לאבחון בעיות במערכת כלי הדם, דופלר ואק"ג, וע"י כך מסוגל לבצע הערכה מקיפה וטובה יותר ולהמליץ על הטיפול המתאים. להלן עיקרי הבדיקות.

בדיקת דופלר 

בדיקת דופלר הינה מערכת המשתמשת בטכנולוגיית האולטרא-סאונד על מנת לאבחן בעיות שונות של מערכת הדם. בבדיקה זו מגלים מחלות כלי דם שונות כגון טרשת והסתיידות עורקים, DVT  (פקקת ורידים עמוקים), תסחיפים ריאתיים, אנמיה חמורה ואף רעלת הריון. כל וטרינר שמבצע את הבדיקה מקבל מידע רב במהלך התהליך, שכן הוא יכול להתמקד על כלי דם מסוימים, לאבחן את מצבם ולהיעזר בממצאים כמנבא טוב לאחר ניתוחים. בבדיקה זו נשלחים גלי קול אל עבר כלי הדם של בעל החיים הנבדק כאשר גלי הקול המוחזרים עוברים פענוח ע"י תוכנת מחשב ומתקבלת תמונה חד או דו מימדית (בהתאם ליכולות המכשיר) הניתנת לפענוח. זוהי בדיקה שאינה פולשנית ולכן פופולארית ביותר בקרב וטרינרים.

בדיקת אק"ג

הלב הוא האיבר שאחראי על יצירת ושמירת לחץ דם תקין על מנת לשמור על אספקת דם סדירה לכלל מערכות הגוף. גם אצל בעלי חיים, בדומה לאדם, ישנן בעיות מולדות או כאלו שמקורן בזקנה הקשורות ללב. בדיקת אק"ג הינה בדיקה שעוקבת אחר שינויי מתח חשמליים שמקורם בפעילות הלב וע"י כך מזהה בעיות רבות באיבר זה כגון אי ספיקת לב, הפרעות הולכה, בעיות קצב, היפרטרופיה של החדרים, בעיות שסתומים ועוד. הווטרינר משתמש בבדיקה זו לא רק על מנת לאבחן בעיות רפואיות אצל בעלי החיים אלא גם ככלי עזר יעיל ביותר במהלך ניתוחים, על מנת לוודא כי פעילות הלב נשארת תקינה לאורך ציר הזמן של הטיפול. בדיקת האק"ג אף היא אינה פולשנית וכאשר בעל החיים מגלה התנגדות לביצוע, ניתן להשתמש בטשטוש קל. מאחר וכלי זה משמש גם בזמן ניתוחים, כל קליניקה של וטרינר תורן חייבת להיות מצוידת בו, עם עדיפות למכשור מתקדם שמסוגל להוציא פלט בזמן אמת ללא המתנה.

קרא עוד על:
וטרינר - דגשי בחירה עיקריים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה