יום שלישי, 11 באוגוסט 2015

וטרינר ובדיקות מעבדה

אנו בני האדם נוטים לבצע בדיקות מעבדה מעת לעת על מנת לאפיין את מצב בריאותינו באמצעות בדיקות דם ושתן. הבדיקות מבוצעות גם כאשר עולה החשד להתפתחותה של מחלה כלשהי. וטרינר מבצע את בדיקות המעבדה גם עבור חיות המחמד ומאותן הסיבות בדיוק. מה כוללות הבדיקות השונות? להלן סקירה מקוצרת.

ספירת דם 

בדיקות ביוכימיות המבוצעות על הדם מודדות יותר מ- 15 פרמטרים שונים שיכולים לתת מידע מועיל אודות המצב הבריאותי של הנבדק. וטרינר בעל מעבדה ביוכימית צמודה ידאג לבצע את ספירת הדם על בסיס שגרתי (לבעלי חיים מסוימים) או בהתאם לתלונות בעל החיים ובעליו ( אי נוחות וכו'). בדיקות מעבדה אלו מכמתות את ריכוזם של אלמנטים שונים שנמצאים בדם, בין היתר מספר כדוריות הדם, ריכוז ההמוגלובין, רמות ברזל, אלקטרוליטים, חלבונים, אנזימי כבד, רמות סוכר, תאי דם לבנים ועוד. באמצעות ספירת דם ניתן לאבחן התפתחות חסרים תזונתיים, לגלות מחלות קשות, זיהומים, בעיות בכבד ובכליות ודלקות. חשוב לציין כי ספירת דם מהווה לעיתים רבות גם מעקב המשך לאחר התערבות רפואית זו או אחרת (למשל, טיפול תרופתי כנגד אנמיה).

בדיקות מיקרוסקופיה

ספירת הדם מהווה בדיקה ביוכימית שמתבססת על קבלת מידע כמותי אודות ריכוזם של אלמנטים שונים המומסים או זורמים בדם. אלא, שלעיתים רבות הווטרינר עשוי לגלות צורך להסתכל באופן ישיר על דגימת הדם של בעל החיים הנבדק ולקבל מידע אותו קשה מאוד לקבל דרך ספירת הדם או כאשר ספירת הדם נותנת מידע חלקי, לא-וודאי או קשה מאוד לפענוח. הדרך המדוייקת ביותר להשיג זאת טמונה בבדיקות מיקרוסקופיה. בבדיקה זו יוצרים משטח קטן של דם הנבחן תחת מיקרוסקופ כאשר הווטרינר מסוגל להסתכל על צורת תאי הדם הלבנים והאדומים, לכמת את ריכוזם, וע"י כך לעלות על סימני חוסר ברזל, מחלות דם (ומחלות תורשתיות) ולעיתים אף הימצאות חיידק\פטרייה.

יש לציין כי וטרינר מקצועי יידע לבצע בדיקות מעבדה ביוכימיות ומיקרוסקופיות גם על השתן במידת הצורך וע"י כך לזהות בעיות רפואיות שונות אצל חיית המחמד כגון תפקודי כליות, זיהומים בדרכי השתן (תרבית חיידקים) ועוד. כדאי ומומלץ להתקשר עם מרפאה וטרינרית שמציעה במקום את בדיקות המעבדה כולן ובכך ליהנות תחת קורת גג אחת משירות מקיף ומקצועי, ללא עיכובים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה