יום רביעי, 23 בספטמבר 2015

אבחון וטרינרי ודרכי ביצועו


על מנת להעניק לחיית המחמד שלנו את הטיפול המקצועי והאיכותי ביותר, יש ראשית כל לאבחן את הבעיה באופן ממוקד. אבחון וטרינרי הינו חלק בלתי נפרד משירותי המרפאה הווטרינרית, וכאן נלמד מעט יותר אודות האפשרויות השונות שעומדות לרשות הווטרינר לצורך כך.

בדיקות מעבדה 

בדיקות המעבדה מהוות דרך מצוינת לעקוב אחר מדדים שונים בגופן של חיות המחמד. בדיקות אלו כוללות:
  • ספירת דם - לשם מדידת ריכוז כדוריות דם אדומות, ספירה מבדלת של כדוריות דם לבנות, רמת ברזל, המוגלובין ועוד. ספירת הדם משמשת לזיהוי מחלות, זיהומים, דלקות, חסרים תזונתיים ואף ממאירויות.
  • ביוכימיה - בבדיקות אלו עוקבים אחר ריכוזם של מלחים, חלבונים מסוגים שונים (סך כל החלבון, חלבוני עקה, הורמונים) ועוד.
  • שתן - לאיתור חלבונים בשתן, זיהומים וריכוז מלחים.

בדיקות נוספות הנלקחות למעבדה לצרכי אבחון וטרינרי הן בדיקות צואה, משטחי עור וגרון. כל תוצאות הבדיקות מסופקות תוך זמן קצר ביותר.

מיקרוסקופיה


באמצעות המיקרוסקופ ניתן לקבל מידע ישיר וברור וע"י כך לבצע אבחון וטרינרי ממוקד, לעיתים כזה אשר אותו לא ניתן להשיג בשום בדיקת מעבדה אחרת. באמצעות מיקרוסקופ ניתן לבצע אנליזה של משטחי דם ולעלות על ממאירויות, סימני חסרים תזונתיים ואפילו זיהומים חיידקיים שונים אצל חיית המחמד. המיקרוסקופ אף מאפשר לבצע בדיקה דקדקנית של משטחי ביופסיות שונות מבחינה היסטולוגית וע"י כך לנתח מה מתרחש ברקמות מבחינה מיקרונית, לעלות על סימני דלקות ובעיקר לעמוד על האופי והסוגים של גידולים.

עזרים טכנולוגיים

במהלך אבחון וטרינרי משתמשים פעמים רבות במה שהטכנולוגיה מציעה בעולם הרפואה הקונבנציונלית של בני האדם. בין האמצעים הללו ניתן לציין:
  • רנטגן - לשם איתור מיקום שברים, מעקב אחר גודלו של שריר הלב ועוד. כיום ניתן למצוא מכשירי רנטגן דיגיטליים בהם התמונה "מפותחת" תוך שניות וברזולוציות משופרות. מרפאות וטרינריות מתקדמות יחזיקו גם פלואורוסקופ שמאפשר את ביצוע הבדיקה גם בתנועה.
  • אנדוסקופיה - לאבחון, טיפול ואף לקיחת דגימות ממערכת העיכול והנשימה של החיה.
  • אק"ג ודופלר - בדיקות המשמשות למעקב ואבחון בעיות של הלב וכלי הדם, אפיון יתר לחץ דם נמוך, הגדלת חדרים, אי ספיקת לב, בעיות קצב ועוד.
  • אולטראסאונד - בדיקה שמאפשרת מבט שאינו פולשני על רקמות רכות, לעקוב אחר התפתחות העובר ברחם, לזהות חסימות בדרכי העיכול, גידולים ועוד.

בסופו של דבר, אבחון וטרינרי מקצועי מונע ייסורים רבים אצל חיית המחמד ומאפשר זיהוי מחלות תוך זמן קצר ובטיפול ממוקד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה