יום ראשון, 11 באוקטובר 2015

שירותי מעבדה וטרינריים

בשנים האחרונות בדיקות המעבדה הפכו ליותר ויותר זמינות במרפאות הוטרינריות. מדובר באופציה אבחנתית שלא ניתן להסתדר בלעדיה שכן ערך המידע הרפואי שהיא מספקת הינו רב, וכל זאת ללא מאמץ וללא ביצוע בדיקות פולשניות כלשהן על ידי הווטרינר. שירותי מעבדה וטרינריים כוללים מספר רב של אפשרויות לניטור אחר המצב הבריאותי של חיית המחמד, להלן סקירת החשובות שבהן.

ספירת דם

שירותי מעבדה וטרינריים כוללים ביצוע ספירת דם על ידי וטרינר מומחה, שמטרתה היא לעקוב אחר מדדים מסוימים הקשורים לתאי מערכת הדם, האדומים והלבנים של חיית המחמד שלכם. בדיקה זו תספק מידע רב אודות מספר כדוריות הדם האדומות, ריכוז ההמוגלובין, נפח הכדוריות, מספר הטסיות, התפלגות גודל תאי הדם האדומים ועוד. תאי הדם הלבנים אף הם נספרים בבדיקות הדם, ועל פיהם ניתן לקבוע את נוכחותם של מזהמים שונים (ויראלי, חיידקי), אלרגיות ועוד. בספרית דם ניתן לגלות אף ממאירויות של מערכת תאי הדם של החיה.

ביוכימיה

בדיקות ביוכימיות של הדם מתחקות אחר חומרים מומסים שנעים בזרם הדם וריכוזם מעיד על מצבה הבריאותי של חיית המחמד. בדיקות אלה יכללו את קביעת ריכוז המלחים המומסים בדם (נתרן, סידן, פוספאטים ועוד), מדידת גלוקוז, אוריאה, כולסטרול, שומנים, חלבונים, אנזימים ועוד. למעשה, כאשר המעבדה הוטרינרית מחזיקה בציוד איכותי חדיש לזיהוי מומסים שונים בדם, ניתן לקבל תוך מספר דקות את כל התוצאות ולהשתמש במכשור לטובת קביעת ריכוזם של הורמונים שונים בדם, שלא היו ניתנים לקביעה באמצעות המכשור הישן יותר.

בדיקות מעבדה נוספות

מעבר לבדיקות הדם, שירותי מעבדה וטרינריים כוללים גם את הבדיקות הבאות:
  • משטחי גרון - על מנת לזהות סימנים של דלקות ומקורן.
  • בדיקות שתן - לגילוי זיהומים וסכרת ובדיקת תפקודי כליות.
  • בדיקות צואה - לבדיקת תפקודי לבלב וזיהוי טפילים.
  • משטחי עור - לשם זיהוי מזהמים.

כלי נוסף שכל וטרינר עושה בו שימוש בקליניקה הוא המיקרוסקופ. אמצעי זה מציע מבט ישיר על משטחים שונים וע"י כך מאפשר לזהות גורמים פתוגניים ומצבים רפואיים ללא אמצעי הדמיה או עזרים עקיפים. באופן זה ניתן לבצע בדיקה על משטחי ספירת דם, חתכים היסטולוגיים לבדיקת מיקרוסקופ, ציטולוגיה ועוד.

למאמר: וטרינר - דגשי בחירה עיקריים - לחץ כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה