יום שני, 27 ביולי 2015

קדחת קרציות - הגדרה ודרכי מניעה וטיפול


כלבים יכולים לסבול ממגוון רחב של בעיות רפואיות במהלך חייהם. אחת המחלות הנפוצות ביותר קרויה קדחת קרציות ולה עשויות להיות השפעות הרות גורל על בריאותו של הכלב. כאן נלמד מעט יותר אודות תסמיני המחלה, דרכי הטיפול והמניעה שלה. 

הגדרה ותסמינים

קדחת קרציות הינה מחלה שנגרמת ע"י טפילי דם שונים המועברים ע"י הקרצייה הידועה לשמצה. ולמרות שאין מדובר במחלה שעוברת לבני אדם, הרי שיש לה פוטנציאל לקטול את חייהם של הכלבים הסובלים ממנה ללא טיפול מתאים ובזמן. המחלה מתפתחת בהעברת טפילים פתוגנים מסוימים במגע בין דם הקרצייה לבין דמו של הכלב בעת המציצה. תסמיני המחלה כוללים חום גבוה, אדישות, חוסר תיאבון ולעיתים רבות גם דימומים. על מנת לאבחן את קדחת הקרציות על הווטרינר ליטול דם מהכלב, לבחון אותו תחת מיקרוסקופ, לבצע ספירת דם ובמידת הצורך אף להרחיב את שיטת הדיאגנוזה ע"י בדיקת פרופיל הנוגדנים כנגן הפתוגן.

דרכי מניעה

מאחר וקדחת הקרציות מועברת ע"י קרציות בלבד, הרי שמניעת ההשתרשות של הקרצייה על פני עור הכלב תמנע את הסיכוי לחלות. לכן, חשוב מאוד להשתמש בתכשירים ופתרונות שונים למניעת שגשוג קרציות (טיפות וכו'), לספר את הכלב בימות הקיץ ככל שניתן ולשמור על פרווה נקייה. דעו לכם כי קדחת הקרציות מיוחסת בעיקר לכלבים שלא טופלו כהלכה כנגד קרציות מלכתחילה.

אפשרויות הטיפול

ככל שהכלב ובעליו מגיעים מוקדם יותר למרפאה הוטרינרית, כך סיכויי ההחלמה ובמהירות גבוהה עולים בהתאם. הטיפול פשוט יחסית וכולל שימוש באנטיביוטיקה וסטרואידים, עם מיעוט תופעות לוואי וזמן החלמה קצר ביותר. במידה ומתעכבים בהגעה לווטרינר, המחלה עשויה לעבור מהשלב האקוטי ללטנטי (כרוני) ולגרום לייסורים קשים מאוד לכלב המסכן עד לקריסת מערכות טוטאלית ומוות. מסיבה זו חשוב ביותר אף להתקשר עם וטרינר תורן כאשר התסמינים מופיעים מחוץ לשעות העבודה המקובלות.

חשוב לזכור כי קדחת קרציות אינה פוגעת בבני אדם. טפיל הדם המועבר אינו מזהה את כדוריות הדם של האדם ומערכת החיסון מחסלת אותו בו במקום. חשוב מאוד לוודא כי הכלב אינו נושא קרציות על מנת שלא להסתכן בחשיפה לטפילי דם אחרים שכן מזיקים לבריאות האדם, במיוחד כאשר קיים מגע בין הכלב לתינוקות, ילדים, נשים הרות או קשישים.

קרא עוד על:
תולעת הפאק בכלבים - גורמים, טיפול וטיפול מונע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה